Sztuka Wolności VII: Running Wild&Free

Sztuka Wolności – Felieton propagujący mniej znane utwory kultury, w których twórcy, świadomie bądź nie, odwołują się do wartości bliskich libertarianom i/lub obiektywistom. Autor nie reprezentuje oficjalnego stanowiska portalu, ani samego obiektywizmu, a sam felieton ma stosunkowo lekki i (na pewno) nienaukowy charakter.


W tej części będziemy ‚biec nieoswojeni i wolni’, a na końcu zajmiemy się (z Rafałem Trąbskim i innymi) libertariańską interpretacją Code Geass z poprzedniej Sztuki Wolności.


Muzyka – Running Wild

Running Wild to jeden z najważniejszych zespołów w historii Metalu. Ich kariera przypada na lata 80te i 90te. Byli prekursorami pędzącego ‚speed metalu’ i twórcami ‚pirate metalu’, który traktuje o pirackim, buntowniczym stylu życia. Ich dywiza „Running Wild Running Free” zapisała się na zawsze do kanonu kultury metalowej. Poza swoją popularnością osiągnięli również wpływ ideologiczny na cały gatunek. Zespół jest jak najbardziej wolnościowy, czy wręcz anarchistyczny (pierwszy mini-album nosił tytuł „Victim of States Power”), a treści traktujące o suwerenności jednostki przewijają się przez całą dyskografię tworząc rdzeń ideologiczny wokół którego zespół operował.


„Prisoner of Our Time”


Zaczynając od najwcześniejszych lat kariery – Running Wild wpisywali się w falę wolnościowego rocka i metalu lat 80tych. Jednym z bardziej przebojowych utworów tego okresu jest „Więźniowie Obecnych Czasów”, w którym zespół przedstawia się słuchaczom jako wojownicy o wolność i prawicowcy (uznający prawa jednostkowe):

„We are prisoners of our time
But we are still alive
Fight for the freedom, Fight for the right
We are Running Wild”


„March On”


Drugim etapem twórczości zespołu był okres ‚pirackiego metalu’. Praktycznie prawie każdy utwór z tego okresu jest mniej lub bardziej wolnościowy, gdyż Rolf Kasparek (szef zespołu) poetycko łączył piracki, frywolny styl życia z ideą suwerenności jednostki. Na największą uwagę z tego okresu zasługuje album-magnum opus zespołu „Death or Glory” z okładką ukazującą władzę jako upadek człowieka (‚śmierć’), a potrzebę wolności jako tytułową ‚chwałę’. To na nim, poza tematyką piracką, antywojenną i atakowaniem władzy za bycie czystym wcieleniem zła, znajdują się takie utwory jak: Evilution (czyli – ‚ewolucja zła’) opowiadający o etatystycznej propagandzie wspierającej ‚stalowy but’ Orwella na gardle oszukiwanych nacjonalizmem Ziemian, by nie mogli dostrzec, że największe zło świata (etatyzm/przymus) „sees no borders”. Jednak na jeszcze większą uwagę zasługuje powyższy „March On”, który jest potężnym, antyfaszystowskim hymnem. Jak typowy konserwatysta, gdy go słucham, to pojawiają Mi się przed oczami marsze feministek, ale oczywiście można go stosować przy jakichkolwiek pro-państwowych manifestacjach, gdy tylko „Law and order is their goal”.


„Masquarade”


W latach 90tych Running Wild odeszli od tematyki pirackiej, by uderzać w system kontroli bardziej bezpośrednio. Jednym z pierwszych utworów tego typu może być „Pile of Skulls”, w którym starają się obnażyć wszelkie zło państwa, lecz dopiero album „Maskarada” z ’95 roku rozpoczyna ‚Trylogię walki dobra z złem’ (w skrócie – ‚Trylogię Rywalizacji’), czyli trzy występujące po sobie albumy traktujące o rywalizacji pomiędzy wolnością, a władzą. Okładka pierwszego albumu z trylogii ukazuje trzy filary władzy – militarny (represyjny), religijny (ideologiczny) i administracyjno-prawny – podpisujące pakt z demonem wymierzony przeciwko ludzkości.

„With murder, war and treachery they rule
If you trust in their machinery you’re a fool”


„War & Peace”


Tematyka albumu „The Rivarly” rozpoczyna się od ostatecznej rewolucji ludzkości przeciwko władzy („March of the Final Battle”), przechodząc zgrabnie w utwór opisujący całą spiskową teorię dziejów w pięciu minutach („The Rivarly”), po drodze łapiąc na warsztat sam ruch wolnościowy („Adventure Galley”), ale to utwór kończący jest tym na którym chciałbym skupić twoją uwagę. „Wojna i Pokój” jest pieśnią antywojenną opartą na dziele Tołstoja o tej samej nazwie. Zespół nie tylko swoimi działaniami promuje tołstojski anarchizm, ale również spełnia wolę pisarza, by sztuka zawsze służyła jako narzędzie moralizatorskie, a nie pusta rozrywka. Widać to już po złoto-czarnej okładce ukazującej dwa filary systemu kontroli – władzę nad pieniądzem (banki centralne) oraz nad informacją (media i szkolnictwo).

„Tsar”


Praktycznie kariera zespołu kończy się na ‚Trylogii Rywalizacji’, a jej ostatnia część „Victory” jest już ostatnim tchnieniem Running Wild. W tym etapie twórczości można zauważyć u Rolfa wzrost szacunku dla Cywilizacji Łacińskiej. Poza znanymi już treściami antywojennymi na albumie znajduje się utwór o wydźwięku antyrewolucyjnym, opłakującym rodzinę cara Mikołaja II i ukazującym Rewolucję Bolszewicką w negatywnym świetle – „Tsar”.

„Politicians are lying easier today than they did 20 years ago and they don’t feel bad about it [laughs]. If you have a look at the Gulf War which is the best example for that. They said they had mass destruction weapons and that they wanted to free the Iraqi people but the only thing they did was put people in jail and I don’t think that is part of freeing the people. In the first place they wanted the oil and everyone knows that. It’s more obvious what they really want than it was 20 years ago. They were more technical 20 years ago.” – Rolf Kasparek, 2005

 

Anime – (kontynuacja) Code Geass

Materiał tylko dla tych, którzy obejrzeli Code Geass, bądź nie zamierzają.
Oto odpowiedź audio na zarzuty dot. interpretacji tego anime oraz libertariańska (z elementami obiektywizmu) analiza i dyskusja o nim.

W nagraniu prawie pominęliśmy postać Suzaku, uznając za oczywiste, że jest symbolem fałszywego przeświadczenia, że system można zmieniać od środka, które doprowadziło go (pomimo dobrych intencji) tylko do służenia państwu (bycia trybikiem w wielkiej machinie) i wyzbyciu się wszelkiej moralności w działaniu.


Chcesz wspomóc felieton? Znasz jakieś libertariańskie/obiektywistyczne dzieło? Możesz poinformować w komentarzu o jego istnieniu. Może jakąś wolnościową powieść sci-fi/fantasy? Możesz ją opisać/polecić/zredagować w komentarzu, by dać sobie szansę na opublikowanie twojej notki, pod twoim nazwiskiem, w następnej części Sztuki Wolności.

Adam Danisz

Libertariański anarchomonarchista. Miłośnik obiektywizmu, heavy metalu, nauk politycznych, prawilnej sztuki oraz ASE.

Więcej tekstów

Może spodoba Ci się również...